Om dirigenten vår

 

Hanna Skjønhaug – dirigent i KORissa

BAKGRUNN

Hanna er fra bygda Skiptvet i Østfold. Hun har vokst opp i en musikkfamilie, og har holdt på med musikk fra tidlige barneår – hovedsakelig sang, piano og korsang. Fra 19-årsalderen våknet interessen for kordireksjon, noe som bare har vokst seg sterkere og sterkere med årene.

UTDANNING

På videregående gikk Hanna musikklinja i Moss (Kirkeparken VGS), og satset på klassisk piano i 3 år. Videre gikk veien til Høgskolen i Hedmark,der det endte i en mastergrad med hovedvekt på musikk (norsk som tilleggsfag). I løpet av studietiden gikk hovedfokus over fra klassisk piano til kordireksjon, gjennom fordypning i kordireksjon både i bachelor og i mastergrad. Den kjente dirigenten Thomas Caplin var Hannas lærer og mentor her, noe som har vært til stor inspirasjon for videre korarbeid.

Hannas masteroppgave omhandler fenomenet «Korklang», og bygger på intervjuer med de tre meget anerkjente dirigentene Eric Ericson, Maria Gamborg Helbekkmo og Grete Pedersen. Å jobbe med fenomenet klang er meget spennende, da dette er et mye brukt begrep innenfor korlivet – men et ubehandlet begrep i forskningssammenheng. Hele masteroppgaven «Mysteriet korklang» kan fås i PDF-format ved å ta kontakt med Hanna på mail (post@hannasmusikk.no)

CV

2004 – 2006: Dirigent for Vang Jentekor (Hamar)
2005 – 2006: Dirigent for Ilseng Sangforening
2006 – 2007: Dirigent for Damekoret Qvinz (Hamar)
2008 – 2009: Dirigent for Corlex, Leksvika
2012 – 2013: Dirigent for KORissas Ungdomskor
2008 – d.d: Dirigent for KORissa

På dagtid jobber Hanna som musikk- og norsklærer ved Åsly Skole i Rissa.

DIRIGENTEN Hanna

Ønsker å få korsang til å bli noe helstøpt!

– Jobber for at koret skal gjøre helhetlige og gjennomarbeidede opptredener av høy kvalitet.

– Har fokus på klangarbeid – å bruke stemmen på ulike måter og forme musikken med klangforandringer.

– Er opptatt av at koret skal nå ut fra scenekanten, at de tør å gi seg hen til musikken, tør å musisere, tør å formidle og at det er underholdende for publikum å oppleve koret. Koreografi og uttrykk er viktige elementer i dette.

-Ønsker som dirigent å bidra til at sangerne får utvikle seg musikalsk og sangteknisk, og at de får oppleve “magiske musikkøyeblikk” i koret.

-Jobber hele tiden for å heve standarden på koret: strekke oss etter nye utfordringer, vanskeligere repertoar, sterkere uttrykk og større konsertsatsninger.